În proiectul „Vecinul meu, Patrimoniul” dorim să stimulăm înțelegerea și aprecierea patrimoniului local din cartierul Titan. Astfel, printr-o serie de activități specifice educației culturale, Asociația Da’DeCe a cartografiat patrimoniul acestui cartier alături de elevii și profesorii Școlii Gimnaziale „Federico Garcia Lorca”. În urma acestei cercetări extinse au rezultat două trasee culturale urbane: „Eforturi titanice” și „Relaxarea titanilor” pe care vă invităm să le descoperiți. Descărcați hărțile și porniți la drum dornici de cunoaștere și de provocări.
CHESTIONAR
Am început prin lansarea unui chestionar către elevii școlii și familiile acestora pentru a identifica acele repere culturale care creează spiritul cartierului Titan. Care sunt primele cuvinte care vă vin în minte când vă gândiți la acest cartier? Care sunt clădirile, personalitățile, spațiile publice sau poveștile lui reprezentative? Sunt întrebări despre ce face Titanul Titan la care oricine poate reflecta și ne poate răspunde.
TABĂRĂ
Între 29 iulie – 2 august, am organizat o tabără urbană pentru elevii Școlii Gimnaziale „Federico Garcia Lorca”. Timp de de o săptămână, copiii participanți au avut ocazia să-și redescopere cartierul prin intermediul patrimoniului în sensul său cel mai larg și mai personal. Ce face ca un obiect, un loc sau o poveste să devină prețioasă pentru celălalt am aflat împreună prin intermediul mai multor activități creative, de investigare (inclusiv prin scurte deplasări în împrejurimile școlii) și de echipă. Toate activitățile au fost coordonate de echipa Asociației Da’DeCe, alături de câțiva artiști colaboratori și profesori din școală.
Pentru mai multe detalii citiți
TRASEE
La finalul taberei am strâns suficient material pentru a crea cele două trasee culturale urbane: „Eforturi titanice” și „Relaxarea titanilor”. Ele se adresează copiilor și familiilor lor, locuitorilor și vizitatorilor cartierului, și vor fi lansate pe 7 noiembrie, când elevii particpanți la tabăra urbană vor deveni ghizi pentru colegii lor.
Traseele marchează 10 obiective de patrimoniu (uman, natural, construit, industrial, material sau imaterial) din cartierul Titan și sunt materializate în trei tipuri de declinări interactive:
- hărți tipărite pe care le distribuim la evenimentul de lansare;
- hărți digitale pe care le găsiți la începutul acestei pagini;
- sub forma unei instalații montate pe gardul școlii, care cuprinde atât hărțile imprimate pe panouri de mari dimensiuni cât și elemente interactive 3D.
KIT PEDAGOGIC
În paralel am conceput un kit pedagogic pe care îl vom lansa tot pe 7 noiembrie, în cadrul a două ateliere la care participă profesori din cadrul școlii. Structurat sub forma unei colecții de activități și proiecte, acesta se adresează profesorilor din învățământul gimnazial, dar conținutul său poate fi adaptat și folosit atât de cadre didactice din învățământul primar, cât și de educatori muzeali sau mediatori culturali.
Kitul propune o serie de demersuri care stimulează curiozitatea față de patrimoniul urban, abilitățile de observare, creativitatea și imaginația, ajutând copiii și tinerii să descopere rețele vizibile și invizibile de legături care se stabilesc întrei ei și colegii, prietenii și familiile lor și oraș.
Cunoașterea și implicarea copiilor și familiilor în proiectele culturale din cartierul lor au o mare importanță pentru dezvoltarea comunităților și conservarea identității culturale locale. Prin înțelegerea, aprecierea, revitalizarea și promovarea patrimoniului local, copiii devin mai conectați la istoria și specificul comunității lor, devenind cetățeni activi și responsabili, capabili să-și exprime opinii și să contribuie la viața culturală și socială.
Dimensiunea de formare a cadrelor didactice, care este integrată în acest proiect, se materializează sub forma a două ateliere practice adresate profesorilor din învățământul primar și respectiv, profesorilor din ciclul gimnazial. Proiectate ca un laborator de testare și idei, atelierele le propun profesorilor să testeze secvențe din proiectele și activitățile din kit, dar și să analizeze structura și abordările propuse pentru a sugera îmbunătățiri.
ECHIPA PROIECTULUI
Asociația Da’DeCe: Iulia Iordan, Monica Bumbeș, Mona-Silvia Timofte, Alexandra Zbuchea
Școala Gimnazială „Federico Garcia Lorca”: Diana Florentina Basalic, Alina Vulpe, Ioana Ciocoiu, Cristina Anca Marin, Andreea Floreanu, Elena Brandiburu, Adriana Obreja Crețu
Artiști invitați: Mihai Iordache (muzician, saxofonist), Andreea David (coregrafă), Alex Icodin (grafician, profesor de design)
* * *
„Vecinul meu, Patrimoniul” este un proiect de educație prin cultură, realizat de Asociația Da’DeCe în parteneriat cu Școala Gimnazială „Federico Garcia Lorca” și Primăria Sectorului 3 și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Partener media: Radio România Cultural
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.