Mirare. Curiozitate. Emoție. Sunt trei ingrediente esențiale unei vizite într-un muzeu pentru ca un copil cu vârsta mică să aibă parte de o experiență memorabilă. Care să-l readucă în muzeu de fiecare dată cu plăcere. Cu cât mai devreme începe să se familiarizeze cu acest spațiu, cu atât cresc și șansele ca patrimoniul cultural să fie mai bine asimilat, înțeles, apreciat. Iar muzeele să devină spații de învățare și explorare.

În cadrul proiectului „Simte patrimoniul” ne propunem promovarea patrimoniului cultural al Muzeului Național al Literaturii Române (MNLR) din București într-un mod inovator și accesibil pentru copiii foarte mici (dar potrivit și pentru cei mai mari), prin crearea kitului senzorial „În ce poveste suntem?”. Fiecare dintre cele 5 instalații interactive care compun kitul este alcătuită dintr-un mecanism combinatoriu de elemente statice și mobile care au capacitatea de a crea o atmosferă stimulantă la nivel senzorial și cognitiv pentru publicul foarte tânăr.

Ne dorim ca toți copiii veniți în vizită la muzeu cu clasa, grupa sau familia, dar și profesorii sau adulții care-i însoțesc, să fie în egală măsură curioși, să-și lase imaginația să zboare și să participe activ la toate jocurile și activitățile propuse de fiecare instalație.

KITUL SENZORIAL „În ce poveste suntem?”

⫷ Suntem într-o poveste, dar nu știm în care. Ce știm deocamdată este că la etaj un zmeu face tărăboi pentru că nu vrea să doarmă de prânz, iar familia sa fantastică face tot posibilul să îl adoarmă, mai știm că în pod ne așteaptă un teatru de umbre, că la etaj vom juca un fel de șah cu personaje din povești și că aici, la parter o carte fără cuvinte reușește ca prin farmec să spună totuși o mulțime de povești, iar muzica și poezia s-au amestecat într-o cutie care se vrea deschisă. Poate abia spre final vom ști în ce poveste suntem și asta doar dacă intrăm în joc. Dar poveștile, poezia și muzica ne ajută să ne dezmorțim puțin câte puțin și să ne bucurăm de călătorie. ⫸

Kitul vă invită să explorați patrimoniul MNLR într-un traseu ludic și adaptat copiilor preșcolari sau școlari mici presărat cu jocuri, obiecte sau mecanisme concepute special pentru acest scop. Veți descoperi alături de copii cele trei nivele ale muzeului în cadrul uneia sau a mai multor vizite interactive pe care le veți putea imagina într-un mod personalizat și beneficiind (la nevoie) de asistență din partea personalului muzeului.

Descoperiți Cutia poefoniei, Povestea semnelor, Șahul povestitor, Zmeul și familia fantastică și Teatrul de umbre al Zmeului!

✨ Am lansat kitul pe data de 18 octombrie 2025 la MNLR printr-un atelier adresat familiilor cu copii între 4-8 ani.  A urmat un al doilea atelier pentru familii cu copii între 4-6 ani pe 28 octombrie. De fiecare dată cei mici s-au despărțit cu greu de muzeu și de instalațiile jucăușe. Doar promisiunea părinților că vor reveni i-a mai liniștit

GHID DE ACTIVITĂȚI PENTRU UTILIZAREA KITULUI SENZORIAL

Kitul senzorial este însoțit de un ghid de lucru care include sugestii de activități care pregătesc copiii de vârste mici pentru vizita în muzeu, scenarii de explorare și învățare în muzeu care valorifică instalațiile interactive ale kitului și variante de activități de consolidare care pot fi parcurse în clasă, în sala de grupă sau acasă, după vizita în muzeu.

ATELIERE DE FORMARE PROFESIONALĂ

✨ Pe 21 octombrie și pe 6 noiembrie, cadre didactice din învățământul primar și învățământul preșcolar au participat la Workshopul „Simte patrimoniul”: Cum să explorăm senzorial patrimoniul literar alături de copii de vârste mici în expoziția permanentă a MNLR din Str. Nicolae Crețulescu nr. 8.

La acest workshop au avut ocazia să testeze în premieră kitul senzorial și metodologia aferentă, să se familiarizeze cu diferite activități și metode specifice educației muzeale și să descopere noi moduri în care literatura și patrimoniul muzeal al MNLR pot fi mediate pentru vârste mici prin jocuri multisenzoriale și de explorare.

✨ Am completat întâlnirile la muzeu cu un workshop online, pe 27 octombrie, dedicat educatorilor muzeali din întreaga țară: Cum mediem patrimoniul muzeal pentru copiii de vârste mici. Studiu de caz: kitul senzorial „În ce poveste suntem?”

În acest workshop am folosit kitul senzorial „În ce poveste suntem?”, dezvoltat în cadrul proiectul cultural „Simte patrimoniul”, ca studiu de caz pentru a prezenta o metodologie de lucru aplicabilă în proiectarea și dezvoltarea activităților de mediere a patrimoniului muzeal pentru preșcolari și elevi din clasele primare. 

ECHIPA PROIECTULUI

Asociația Da’DeCe: Iulia Iordan, Monica Bumbeș, Mona-Silvia Timofte, Valentina Bâcu și Alexandra Zbuchea (educatori muzeali și manageri culturali)
Muzeul Național al Literaturii Române: Gabriela Toma (Coordonator Programe), Oana Oros și Cristina Milca (muzeografe)
Artiști: Cristina Toma ~ Cuzina ~ (artistă vizuală), Nina Neagu (muziciană)
Grafician: Andrei Tache (arhitect)
Design și producție instalații: Bogdan Măltezeanu (arhitect)
Școala Gimnazială nr. 5: Ioana Tarău (profesor pentru învățământul primar) și elevii săi din clasa pregătitoare.
Grădinița nr. 203: Cerasela Tudor, Cristina Cireașă, Nicoleta Voicu (profesori pentru învățământul preșcolar) și copiii grupelor „Albinutele” și „Voiniceii”.

* * *

Proiectul „Simte patrimoniul” este conceput și derulat de Asociația Da’DeCe în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române, Primăria Municipiului București, Școala Gimnazială nr. 5 și Grădinița nr. 203 și este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Partener media: Radio România Cultural

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.