Am cercetat în clasă și pe teren, înăuntru și în afară, trecut și prezent. Ne-am mișcat printre repere tangibile și imateriale și am realizat că a fost nevoie de „eforturi titanice” pentru ca apoi „titanii să se relaxeze”. Astfel au luat naștere, complementar, temele celor două trasee. Fiecare construcție reprezentativă, în ochii copiilor, pentru cartier, este dublată de o serie de povești și istorii personale dar și universale care modelează permanent patrimoniul Titanului.

Iulia Iordan, Monica Bumbeș și Mona-Silvia Timofte au călăuzit cele două grupe de copii în acestă explorare, împreună cu cadrele didactice Ioana Ciocoiu, Cristina Anca Marin și Andreea Floreanu și artiștii invitați, saxofonistul Mihai Iordache, coregrafa Andreea David și profesorul de design Alex Icodin.

Astfel am încheiat o săptămână de lucru intens, o muncă de echipă pentru care copiii vor fi răsplătiți prin bucuria și mândria că vor fi lucrat alături de educatori și artiști la un material cultural despre cartierul lor. Abia așteptăm să vă arătăm în toamnă ce am lucrat împreună!

Eforturi titanice

Grupa coordonată de Iulia Iordan a avut ca temă „Eforturi titanice”, temă reflectată în activități dedicate în special patrimoniului construit de mari dimensiuni ce a presupus eforturi de realizare considerabile. Poveștile spectaculoase din spatele acestor repere culturale și sociale emblematice ale cartierului se vor traduce în opriri pe traseul “Eforturi titanice”. Câteva exemple reprezentative pentru cartier care au necesitat mult efort și energie din partea oamenilor pentru a fi construite sunt: uzinele Malaxa/23 august/Faur, cartierul de blocuri, stația de metrou Titan, parcurile IOR și Titanii, statuile Soldatul și Calul titanilor etc. Activitățile au explorat subiecte din domenii diferite: de la mitologie la avangarda designului industrial în arhitectura lui Horia Creangă, de la modernismul blocurilor la utopii arhitecturale, de la inovații tehnice la efortul titanic reprezentat astăzi de activismul pentru protejarea mediului etc. Fiecare activitate a avut în centrul ei în proporții egale conținut istoric, experiențe ale locuitorilor cartierului, proiecții ale copiilor. Toate acestea vor fi transformate apoi într-o poveste coerentă care să lege eforturile titanice ale oamenilor care au împărțit sau împart același spațiu geografic. Traseul “Eforturi titanice” va putea fi explorat ulterior la pas de orice locuitor al cartierului.

           

Relaxarea titanilor

Grupa coordonată de Monica Bumbeș a explorat patrimoniul imaterial. Binecunoscutul joc „Flori, fete, filme sau băieți, cântărețe, cântăreți”, al “generației cu cheia la gât”,  prima care a copilărit în cartierul Titan, a declanșat inventarierea reperelor patrimoniului imaterial din diferite perioade. Am creat corespondențe între repere materiale și experiențele, poveștile valoroase din spatele lor, stabilind criterii prin care putem clasifica un lucru ca fiind de patrimoniu (la nivel personal și apoi la un nivel mai extins). Pentru că parcul cu tot ce gravitează în jurul său se află în centrul preferințelor copiilor, am realizat că „Relaxarea titanilor” este tema cea mai potrivită pentru grupa noastră. Pe de o parte relaxarea este binevenită, după „eforturi titanice” și, pe de altă parte, conține tot ceea ce face din Parcul I.O.R. un spațiu emblematic al cartierului Titan. Traseul tematic pe care îl vom inaugura în toamnă vă invită să vă relaxați în parc la o plimbare alături de prieteni ori familie, printre jocuri și amintiri.


       
 

Muzicieni din Titan

În a doua zi de tabără urbană l-am avut ca invitat pe saxofonistul Mihai Iordache, titănean, care a povestit copiilor despre apariția jazzului și despre felul în care s-a format ca muzician. Artiștii ne mai arată și cum viața de zi cu zi, copilăria și adolescența cu micile și mai marile lor întâmplări, sunt permanente surse de inspirație. Astfel, numărătoarea des întâlnită mai demult la „De-a v-ați ascunselea”, „An Tan Tirimogodan” s-a transformat în melodia omonimă pe albumul „Suita Titan”. Pe copii cel mai mult i-a încântat atunci când Mihai Iordache a interpretat live câteva piese, astfel că, la final, i-au cerut o mulțime de autografe. Adulții au fost surprinși să constate că inclusiv cei mai mici dintre participanți (clasele a II-a și a III-a) au recunoscut ritmurile de jazz din … desenele animate. Indifierent pe ce cale ar ajunge la ei, muzica e un reper cultural de luat în seamă, iar Titanul se poate mândri cu o întreagă suită de muzicieni care acoperă aproape toate genurile.

 
  

Cum simțim mediul natural

Coregrafa Andreea David, invitata noastră, a activat pe rând, alături de copii, cele 6 simțuri, inclusiv pe cel kinestezic într-o serie de activități de explorare a cartierului. În școală, pe stradă, printre blocuri, până în Parcul I.O.R. și înapoi, ne-am ascuțit spiritul de observație, am atins și comparat diferite suprafețe, am fost ademeniți de diverse arome de mâncare, ne-am băgat nasul printre cărți și ziare și ne-am răcorit cu mirosul mentei proaspete. Ne-am oprit să ascultăm atenți, cu ochii închiși, zgomote apropiate și din ce în ce mai îndepărtate. Am închis și deschis pe rând aceste simțuri dând prioritate unuia sau altuia. Ce gust au fructele atunci când nu le vezi și le miroși? În parc ne-am mișcat încoace și-n colo, am cercetat spațiul și ne-am ales un element natural cu care am stat minute bune împreună. De la copaci am învățat despre trecerea timpului, să nu ne grăbim pentru că doar așa putem prinde și ne putem bucura de clipele frumoase. Tot ei ne-au arătat cât de generoși sunt, cum protejează și adăpostesc atâtea alte viețuitoare. Mișcarea rațelor pe lac ne-a făcut să ne gândim la cum e să fii între ai tăi dar și independent, pe când cățeii la joacă ne arată cum să ne bucurăm din plin de orice moment (cum altfel să-ți creezi amintirile frumoase?) și cât de ușor este să-ți faci noi prieteni (nu trebuie decât să le aduci mingea :D). La marginea parcului și a acestei experiențe am pășit într-o zonă în care arșița mistuie și simțurile sunt bulversate printre copaci cu totul altfel: tăiați, răniți, carbonizați.

“De ce cineva ar vrea să locuiască într-un loc în care altcineva a făcut ceva rău?”, se întreabă Denisa, în vârstă de 9 ani. 

“Dacă cineva poate face asta și rămâne nepedepsit înseamnă că în România este prea multă corupție?!”, presupune Tudor, care are 12 ani.

Reflectăm și continuăm cartografierea reperelor din cartier ce se vor regăsi în cele două trasee tematice.

        

Totul prinde contur și culoare

În ultima zi a taberei urbane am redesenat harta cartierului ghidați de Alex Icodin, profesor de design. El ne-a ajutat să exprimăm prin desene toate ideile adunate în cele 4 zile anterioare, desene care îl vor inspira în ilustrarea celor două hărți ce vor însoți traseele tematice. Alex, și el tot titănean, a creat și vizualul proiectului în care ne dezvăluie că a pus „universul de la scara blocului, cu ascunzișuri de citit și lenevit, terasa unde ascultam muzică și ne holbam la vecini, curtea blocului – loc de campat și jucat cărți -, limita cu parcul IOR unde săream gardul să jucăm fotbal sau să mergem la pescuit.”