La Atelierele de filosofie încercăm să aflăm dacă întrebările noastre au sens și ce fel de sens. Pentru că a te întreba înseamnă a filosofa.
Ne propunem să îi încurajăm pe copii să își pună și mai multe întrebări decât își pun de obicei, să fie mai liberi în a se exprima, mai analitici, mai critici, dar și mai răbdători în a asculta și mai toleranți în a accepta alte opinii. Am pornit la drum de la metode educative inventate de doi profesori americani, Mattew Lipman și Thomas E. Wartenberg, primul dintre aceștia fiind creatorul conceptul de filosofie pentru copii pe care l-a implementat cu succes în mai multe școli din Statele Unite ale Americii.
Fiecare atelier reprezintă o atentă dozare între diverse metode de lucru: lectură și analiză a unui text scurt, discuție ghidată și liberă, joc de rol, lucru în echipă sau individual, experimentarea unor tehnici artistice la partea practică a atelierului. În cadrul întâlnirilor propunem de fiecare dată texte inedite din literatura pentru copii, cum sunt Sânziana de Matthew Lipman, Vrăjitorul din Oz de Frank Baum, Copacul cel darnic de Shel Silverstein sau Broscoii de Arnold Lobel.
Tema 1: Mă întreb dacă noi suntem curajoși
Ce este curajul? Ce este frica? Cineva care tremură de frică poate face fapte curajoase? Cu toții avem frici – le despicăm în patru, le investigăm și le explorăm într-un mod ludic și prietenos.
Tema 2: Ce mă face să fiu eu?
”Cine sunt eu?” Sunt oare corpul meu, mintea mea, sufletul meu? Ce legături există între inimă și creier? Ce ne definește personalitatea și cum de rămânem aceleași persoane chiar și după ce creștem și ne schimbăm înfățișarea?
Tema 3: Cu alte cuvinte
Ce bine e să poți să ceri de mâncare atunci când ți-e foame! Cel mai adesea, ni se pare normal să ne putem exprima prin vorbire. Și ni se întâmplă uneori să uităm câtă putere au cuvintele: cum de unele liniștesc și altele provoacă teamă? Ce legătură au cuvintele cu gândirea, dar cu gesturile noastre?
Tema 4: Ce primesc și ce dau
Ne apucăm să întoarcem pe toate fețele relația noastră cu natura, cu prietenii și cu noi înșine: care este locul nostru pe planetă, cum arătăm recunoștință pentru ceea ce primim? Ce responsabilități avem față de natură și față de cei care ne oferă grija lor?
Tema 5: Da’DeCe poezie?
Oare există meserii mai importante decât altele într-o comunitate? De ce este necesară arta în societate? În ce meserii e nevoie de un dram de poezie? Câte feluri de poezie există și, la urma urmei, la ce este bună poezia?
Tema 6: Despre bunătate
Ce înseamnă a fi bun? Dar a fi corect? În ce situații am avut de ales între a fi bun și a fi corect? Înseamnă bunătatea ceva dacă rămâne doar la nivelul gândurilor bune? E suficient a crede despre noi că suntem buni sau e nevoie să și facem fapte bune?
Tema 7: Da’DeCe (nu) îți iubești țara?
Ce înseamnă să-ți iubești țara? Ce modele au copiii printre cunoscuții lor atunci când se raportează la România? Ce înseamnă ”a fi român”? Ce putem face noi înșine pentru a trăi aici în mai multă armonie și frumusețe?
Fiecare clasă poate solicita o singură temă, mai multe sau pe toate sub formă de modul!
Unde: la școală | Durată: minimum o oră | Vârstă: 6-14 ani |